logo


Teknologiselskapene dominerer. Amazon, som nå ikke bare driver netthandel med bøker, men også tilbyr ’brest utvalg’ mws et stort møbelsortiment, har avansert fra 26. til 4.-plass. (Foto: wikimedia)

Teknologiselskapene dominerer. Amazon, som nå ikke bare driver netthandel med bøker, men også tilbyr ’brest utvalg’ mws et stort møbelsortiment, har avansert fra 26. til 4.-plass. (Foto: wikimedia)

Google anses for å være den mest verdifulle merkevaren i verden, fulgt av Apple, Microsoft, Amazon og Facebook.

Det fremngår av ”2017 BrandZ™ Top 100 Most Valuable Global Brands”, som blir publisert av WPP og Kantar Millward Brown.

Verdt $ 245,6 milliarder

Verdien av merkevaren Google er beregnet til $ 245,6 milliarder, som tilsvarer i underkant av NOK 2.055 milliarder, som igjen tilsvarer knappe 26 prosent av det norske oljefondet.

Merkevareverdien er imidlertid langt unna børsverdien. Apple er for eksempel beregnet til å ha en merkevareverdi på 1.962 milliarder kroner, mens børsverdien til sammenligning er på 6.287 milliarder kroner.

Verdien på alle de 100 mest verdifulle merkevarene er beregnet til 30.100 milliarder kroner (3,6 trilloner dollar). Det var opp 8 prosent fra i fjor og tilsvarer 3,8 norske oljefond.

Tradisjonell selskaper faller

Tendensen synes å være at teknologi vinner terreng, mens mer tradisjonell selskaper faller. Coca Cola har for eksempel falt fra en 3.-plass i 2009 til en 13.-plass i 2016 – og samme plassering i 2017.

Amazon har i samme tidsrom hoppet år for år, fra en 26. til en 4.-plass etter å ha utvidet sortimentet til bl.a. møbler – og nå sist dagligvarer.

Kinesiste selskaper kommer

Det selskapet som har hoppet flest plasser blant de mest verdifulle er imidlertid Hong Kong-baserte Tencent. Selskapet kommer fra en 52. plass i 2011, som også var det første året selskapet kom inn på oversikten. Tencent er blant annet kjent for sine spill og betalingsløsninger. I år er det opp tre nye plasser, til en 8. plass.

54 av de 100 er hjemmehørende i USA og 13 i Kina.

(Hobvedkilde: Hegnar.no)