logo


Ikea urokkelig som Sveriges sterkeste varemerke i handelen, her representert ved varehuse i Svagertorp i Malmö. (Foto: Wikipedia)

Ikea urokkelig som Sveriges sterkeste varemerke i handelen, her representert ved varehuse i Svagertorp i Malmö. (Foto: Wikipedia)

Ikea, Clas Ohlson og Elgiganten, er de tre sterkeste varemerkene i svensk detaljhandel. Det er resultatet av Markets siste store konsumentundersøkelse.

Ikea har ikke vært til å true som  nummer én i Market og søsterbladet Icanyheters rapport ’Handelns hetaste kedjor och butiker’ de senere år. Varemerket har ikke bare vært det mest kjente og populære i møbel- og interiørbransjen, men det klart sterkeste varemerket overhodet. Heller ikke i årets undersøkelse er det noen som truer Ikeas topplassering.

Kjeden er klart sterkest når man veier merkevarekunnskapen med konsumentenes skussmål for prisene, sortimentet, servicen, opplevelsen og ansvaret.

– Kjempeartig! Samtidig slår vi oss ikke til ro, men jobber hele tiden med å bli bedre, sier Jakob Holmström, presseansvarlig for Ikea-konsernet i Sverige.

– Lav pris er en forutsetning for å være relevant for så mange som mulig, men det er ikke ensbetydende med at vi firer på kvaliteten

Han er ekstra glad for at så mange som 70 prosent amnbefaler Ikea til andre: – En slik parameter blir stadig vitkigere. Det er en posisjon som er fortjent ut fra hvor relevant man er, sier Jakob Holmström.

Nummer to og tre

Nummer to på listen over de ti sterkeste varemerkene er Clas Ohlson. Og nummer tre Elgiganten.

 

Topp 10

1 IKEA
2 Clas Ohlson
3 Elgiganten
4 Maxi Ica Stormarknad
5 Adlibris
6 Kjell & Company
7 Apoteket
8 Biltema
9 H&M
10 Willys

 

(Kilde: Market.se)