logo


Svein Lunder: – Vi har en ekspansiv plan i 2018 for videre utvikling av Stresless i Kina.

Ekornes er inne i en ny eksportkanal: Asias største nettbutikk. Det ekspansive norske selskapet er svært fornøyd med resultatet så langt.

Norges største møbelprodusent lanserte i fjor sin egen offisielle Stressless ’flagship store’ i Asias største nettbutikk, tmall.com.

10 år i Kina

Status for nysatsingen? – Stressless gikk live på TMall i oktober i 2017, og er fremdeles i en testfase med et begrenset nedslagsfeltet og lav investering i markedsføring inntil vi har fått all infrastruktur på plass, sier Svein Lunde, 
Commercial Director Europe and Asia/Pacific 
i Ekornes ASA, til Møbel & Interiør.

– Dette gjelder i første rekke lagerhold og levering, men også justering av kolleksjon og prisstruktur i forhold til fysiske butikker i Kina. Tatt i betraktning at vi fremdeles har en lav profil, er vi svært fornøyd med resultatet så langt. Stressless har allerede vært tilstede i Kina i 10 år, noe som gjenspeiles i en viss merkevarekjennskap hos de konsumentene som er i markedet for europeiske møbler.

– Salget gjennom denne kanalen avhenger av hvor mye markedsføring som brukes, vi har en ekspansiv plan i 2018 for videre utvikling av Stresless i Kina både for TMall og gjennom fysiske butikker. Dette gir oss full dekning i Kina, i tillegg til at vår tilstedeværeslse på TMall er et vindu for å kommunisere merkevaren og dermed gir økt tillit overfor kinesiske konsumenter.

eCommerce-satsningen i Kina er en del av Ekornes digitale strategi, poengterer Svein Lunde.

Et digitalt skifte

Konserndirektør Olav Holst-Dyrnes opplyste på Industri Futurum før jul at det forslår lite med 50 fysiske butikker lite når Ekornes nå inntar Kinas største nettbutikk. – Ekornes har store forventninger til dette, ettersom Kina har inntatt netthandelstoppen, fremholdt Olav Holst-Dyrnes på Industri Futurum.

Det betyr at premium-møblene også er gjort tilgjengelig i Kinas (og Asias) største nettbutikk.

– Møbelindustrien har vært lite digital moden sammenlignet med andre bransjer, men vi ser nå mange indikasjoner på et digitalt skifte. Allerede i 2013 viste GE Capital Study at 81 prosent av kjøperne av premiumprodukter gjorde research på internett, uttalte konsernsjef Olav Holst-Dyrnes ved lanseringen:

– Forbrukerne er raske med å tilegne seg ny teknologi. Det gjør at vi også må tilpasse oss ny kjøpsatferd i samarbeid med forhandlerleddet.

I Alibaba-konsernet

Verdens største land har 1,4 milliarder innbyggere, og Kina markerer seg ifølge Holst-Dyrnes også som verdens største marked for e-handel.

Tmall.com er Asias største B2C retail-plattform (business to consumer), med en markedsandel på 56,6 prosent i Kina alene (2016), og flere hundre millioner aktive brukere.

Eieren av Tmall.com, Alibaba-konsernet, håndterte gjennom sine virtuelle markedsplasser allerede i 2014 flere transaksjoner enn Amazon, eBay og PayPal til sammen.

– At kineserne er uredde for å handle på nett, det vet vi. Via Tmall.com får vi et fantastisk utstillingsvindu ut mot millioner av kinesere, uttalte Holst-Dyrnes.

Konsernsjef Olav Holst-Dyrnes i en Stressless Henna-stol som nå skal gjøres tilgjengelig på nett i Kina. (Foto: Ekornes)

Skjermdump av Tmail.coms nettside hvor møbler inngår i sortimentet.