logo


Flaggskipbutikken i Karenslyst Allé på Skøyen i Oslo hadde en resultatgrad på 13,55 prosent  etter å ha økt omsetningen fra 64,2 millioner kroner i 2015 til 81,6 millioner i fjor. (Foto: Odd Henrik Vanebo)

Flaggskipbutikken i Karenslyst Allé på Skøyen i Oslo hadde en resultatgrad på 13,55 prosent etter å ha økt omsetningen fra 64,2 millioner kroner i 2015 til 81,6 millioner i fjor. (Foto: Odd Henrik Vanebo)

12 prosent omsetningsøkning, resultatgrad på 15,15 prosent. Den bratte kurven opp ble ikke brutt for Slettvoll i fjor, viser årsregnskapet for 2016.

I løpet av fem år har møbelprodusenten og møbelhandleren Slettvoll doblet omsetningen, til over 269 millioner kroner i fjor.

– Vi er skikkelig stolte, sier Kristine Landmark, adm. direktør i Slettvoll-konsernet til Finansavisen.

Særegen aktør

Slettvoll er en særegen aktør i norsk møbelbransje ved ta hånd om hele verdikjeden selv: egen møbelfabrikk som produserer for high-end-markedet. Dette markedet betjenes av seks egeneide Slettvoll-butikker, pluss 11 som drives på franchisebasis.

Tro mot grunnideen

Hvordan greier dere å få så gode marginer år etter år. Bransjen hadde ifølge Virke en vekst på 1,1 prosent i fjor, mens dere økte med hele 12 prosent til 340 millioner kroner? Vi spør kjededirektør Bjørn-Helge Vik: – Vi får betalt for å differensiere oss bort fra et marked hvor kjedene stort setter er opptatt av å slå hverandre i hjel med lavpris og rabatter. Vi er tro mot grunnideen i Slettvoll-konseptet hvor vi ønsker å inspirere kundene og har over lang tid jobbet målrettet for å ha bransjens flotteste butikker og – minst like viktig – den dyktigste betjening.

Kompetanse mangelvare

– I dagens varehandel er nettopp kompetanse mangelvare. Det skal det aldri være hos oss. Ja, vi er stolte av alle de dyktige medarbeiderne vi har i butikkene, som jeg ikke nøler med å karakterisere som bransjens desidert beste!

Slettvoll-kjeden har ekspandert til Sverige. Fortsetter denne ekspansen? – Ja. I Sverige så åpner vi vår tredje butikk i Malmø i begynnelsen av oktober. Fraa før er Slettvoll på plass I Stockholm og Gøteborg, sier Bjørn.Helge Vik til Møbel & Interiør.

Bjørn-Helge Vik: – Vi er stolte av å ha bransjens beste medarbeidere.

Bjørn-Helge Vik: – Vi er stolte av å ha bransjens beste medarbeidere.

Omsetningen pr. kunde øker

Noe av veksten skyldes at flere kunder har funnet veien til Slettvoll. – Men det viktigste er at omsetningen pr. kunde øker, sier Kristine Landmark til Finansavisen. Hun tror det skyldes at kjeden har utviklet flere varegrupper og et bredere utvalg, og at butikkene nå tilbyr alt du trenger til nesten alle rom:

– Flere og flere får åpne løsninger for kjøkken og stue, og da passer vårt konsept perfekt.

 

 

 

 

 

 

Slettvoll er på plass i Stockholm. (Foto: Slettvoll)

Slettvoll er på plass i Stockholm. (Foto: Slettvoll)