logo


Enormt trykk hvert år som her i Kristiansand i 2015, men det ble enda sterkere trykk i år. (Illustrasjonsfoto)

Enormt trykk hvert år som her i Kristiansand i 2015, men det ble enda sterkere trykk i år. (Illustrasjonsfoto)

Black Friday ble den sterkeste noensinne for norske kjøpesentre, med en økning på 16,2 prosent fra i fjor.

Også i de øvrige dagene i uke 47 (20.-26. november), økte handelen på kjøpesentrene sammenlignet med tilsvarende uke i fjor. Tilsammen økte omsetningen denne uken med 7,8 prosent, viser tall fra Kvarud Analyses julehandelsindeks.

«Varmet opp»

– Vi så at flere butikker ”varmet opp” til Black Friday ved å gi gode tilbud dagene før. Det gjorde dette til en god kick-start på julehandelen, sier Bror Stende, direktør for Virke Faghandel.

Tall fra Dibs tyder på en kraftig økning også i netthandelen på Black Friday. Mellom kl 22 torsdag kveld og kl 8 fredag morgen økte antall transaksjoner med 81 prosent sammenlignet med i fjor, ifølge ehandel.com.

Stende mener den sterke veksten er overraskende. Virke anslo i forkant at Black Friday kom til å ha en lavere vekst i år enn i fjor. Han understreker også at de andre dagene i Black Friday-uken viste gode tall for kjøpesentrene.

– Mens vi i fjor så at Black Friday stjal litt omsetning fra de øvrige dagene i samme uke, ser vi ikke samme tendens i år. Det er helt klart at nordmenn har trykket denne tradisjonen til sitt bryst og gjort det til en dag for å starte på innkjøpene de trenger til jul, sier Stende.

Klær, sko og vesker økte mest

Med en økning på 13,7 prosent, var det butikkene på kjøpesentrene som selger klær, sko og vesker som hadde den største økningen i uke 47. Spesialbutikker, altså sportsbutikker, apotek, blomsterbutikker, gullsmedbutikker og lignende, følger etter med en vekst på 10,3 prosent sammenlignet med i fjor.

Lavest vekst var det på butikker innen mat og drikke, som økte med 1,8 prosent fra i fjor.

– Det er ingen tvil om at julehandelen nå er i gang, avslutter Stende.

(Pressemelding fra Virke)