logo


Eivind Lie: – Kunden blir ’sett’ straks han kommer inn i butikken, og melding går til de ansatte om at varene (ordren) skal hentes fram.

Qmatic lanserte sin nye løsning for kundebesøk i butikken i forbindelse med Klikk og hent-situasjoner. Løsningen bygger på erfaringene fra to milliarder årlige kundetransaksjoner over hele verden, og er en viktig nyskapning som bidrar til å gjøre Klikk og hent til den perfekte, sømløse handleopplevelsen det skal være.

Det skriver selskapet i en pressemelding. Interessant også for møbel- og interiørbransjen?

I kontakt med flere kjeder

– Vi har vært i dialog med flere kjeder innen møbel og interiør hvor vi har presentert løsninger for Klikk og Hent kombinert med køløsninger av inkl. SMS-varsling til ansatte ved køsituasjoner. Møbelbransjen med sine store varehus har et spesielt behov for å møte sine Klikk og Hent-kunder på en måte som gjør at kundene føler seg ivaretatt og sett, og hvor kundene får informasjon om hva de skal gjøre når de ankommer butikken, sier Eivind Lie, Business Development Manager i Qmatic Norway til Møbel & Interiør.

– Qmatics løsning for Klikk og Hent gjør at kunden blir ’sett’ straks han kommer inn i butikken, og melding går til de ansatte om at varene (ordren) skal hentes fram. Kunden kan bruke tid i butikken, mens de ansatte henter frem varene, noe som åpner opp for mersalg samtidig som kundens opplevelse av ventetid reduseres – og med det får Klikk og Hent-kunden en bedre kundereise med vår løsning.

Spesielt i perioder med mye trykk i butikk (og lange ventetider), vil en god Klikk og Hent løsning øke kundeopplevelsen for kundene, sier Eivind Lie.

Global trend

Selskapet fremholder i sin pressemelding: De siste årene har Klikk og hent utviklet seg til en global trend, og 40 prosent av butikkene opplever fortsatt vekst i dette kundesegmentet i 2017. Muligheten til å velge varer og betale på nettet, med alle de praktiske fordelene det innebærer, men uten å måtte vente på en leveranse, er et handlesystem som appellerer til et voksende antall nettkunder. I stedet kan du hente varene på det tidspunktet og stedet du ønsker.

Tidligere har imidlertid denne flerkanalstrenden ofte endt med skuffelse. Mange butikkmiljøer strever med å tilby en god opplevelse til nettkunder som kommer til butikken for å hente varene sine. 53 prosent av butikkene er enige i at det ikke er overensstemmelse mellom opplevelsen på nettet og i butikken*.  Dårlig skilting, manglende varslinger til kunden og mangel på egne henteområder skaper friksjon i henteprosessen. Kundene kan bli stående i lange køer i stedet for å oppleve de praktiske fordelene Klikk og hent er utviklet for å gi.

Skalerbare løsninger

De nye skalerbare løsningene for Klikk og hent fra Qmatic gir kunden mulighet til å sjekke inn på en selvbetjeningsautomat eller via personale med bærbart utstyr ved døren, som kan yte «hurtigservice». Innsjekkingen varsler personalet om hvem som er der, slik at bestillingen kan finnes frem og gjøres klar for henting. Systemet informerer kunden via tekstmelding eller e-post om hva som skjer, og kan i tillegg gi anvisninger til henteområdet eller lignende. Når pakken er klar, blir kunden varslet av Qmatic-systemet.

Qmatics løsning for klikk og hent har mange fordeler: Det gir både personalet og kunden informasjon gjennom de ulike prosessene. Det gir også butikkene en god mulighet til å utforme handlemiljøet slik at det oppmuntrer kunden til å se på andre varer mens han/hun venter. På den måten blir den vanligvis passive og frustrerende ventetiden forvandlet til en aktiv og hyggelig venteopplevelse, som fører til økt salg og økt kundetilfredshet.

– Qmatic-systemet er svært skalerbart, sier Ellen Hartelius, produktsjef hos Qmatic i Mölndal i Sverige. – Det er blant annet mulig å inkludere undersøkelser med tilbakemeldinger fra kundene og koble til digital skilting, og det faktum at våre systemer samler inn omfattende data for hvert trinn av prosessen er svært verdifullt for mange butikker.

Merkevarer har utfordringer

Storbritannia har vært et foregangsland i Klikk og hent-trenden, og Vanessa Walmsley, MD Qmatic UK, har vært sterkt involvert i utformingen av den nye Klikk og hent-løsningen.

Vanessa legger vekt på mulighetene Qmatic-løsningen skaper for butikkene, fordi den generelle globale trenden mot netthandel fører til usikkerhet rundt fremtiden til fysiske butikker:

– Mange merkevarer har store utfordringer når det gjelder tilbudet i alle kanaler og hvilken spesifikk rolle den fysiske butikken kommer til å spille i fremtiden – blir butikkene mindre, eller blir det kanskje færre av dem? Fordelen ved Klikk og hent er at det fører kunden tilbake til butikken. Det skaper gode muligheter for å utarbeide nye konsepter, for eksempel VIP-shopping og utstilling av produkter med høy margin rundt henteområdet. Dette kan være den beste muligheten butikkene har til å nå ut til den nye generasjonen av kunder.

På NRF-messen medio januar

Den nye Klikk og hent-løsningen fra Qmatic blir presentert på NRF-bransjemessen i New York 14.–16. januar 2018.

 

Om Qmatic 

Qmatic-konsernet markedsledende innen teknologiske løsninger og kunnskaper om kundereisen. I mer enn 30 år har vi hjulpet private og offentlige organisasjoner å skape fantastiske kundeopplevelser ved hjelp av programvare- og maskinvareløsninger som gir sømløs betjening av både digitale og fysiske kundemøter.  Vår integrerte programvareplattform, mobilapplikasjoner og business intelligence-verktøy gir tilgang til kunnskap som fører til bedre håndtering av kundemøter, kampanjer og optimering av bemanning og ressursplanlegging. Mer enn 2 milliarder kundereiser finner sted gjennom Qmatic hvert år. Qmatic har hovedkvarter i Sverige, og er globalt representert gjennom et bredt nettverk av datterselskaper og partnere.

For ytterligere informaqsjionwww.qmatic.no