logo


På ett av tablåene; Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, Petter Skogstad, Noidoi, So Takahashi, Flokk, Elementa, Vestre

Nordiske verdier som fellesskap, miljø og bærekraft står i sentrum for en rekordstor norsk utstilling under neste ukes Salone del Mobile i Milano. To av Norges fremste møbeleksportsuksesser blir med på lasset.

– Fellesnevneren for mange av årets utstillere er at de kombinerer kommersiell suksess og sterke eksporttall med en gjennomarbeidet satsing på bærekraft og samfunnsansvar. Vi tror disse vil danne utgangspunkt for et nytt norsk industrieventyr, sier Ida Aandal Røijen, rådgiver for internasjonal profilering i Design og arkitektur Norge (DOGA).

Ti designere, fire kunsthåndverkere og seks produsenter skal vise seg fram på «Norwegian Presence», en norsk utstilling som arrangeres som del av en av verdens mest toneangivende designmesser. Bak utstillingen står DOGA, Norwegian Crafts og designkollektivet Klubben, i tillegg til en rekke partnere og sponsorer.

– Dette er et fantastisk eksempel på kraften som ligger i samarbeid. Sammen skal vi løfte både utøvere og bedrifter enda høyere på den internasjonale designhimmelen, sier Jan Christian Vestre, administrerende direktør hos utemøbelprodusent Vestre.

Årets norske utstilling – med navnet «Norwegian Presence» – inneholder flere milepæler. Denne gangen skal produsenter stå side om side med designere og kunsthåndverkere. Siden utstillingen dermed trenger mer plass enn tidligere skal den nå for første gang få utfolde seg i den design- og motetunge bydelen Tortona. Viktige internasjonale designpublikasjoner som WallpaperSight Unseen og Dezeen har allerede trukket frem utstillingen som et av høydepunktene under designuken.