logo


Georg Mueller: – Hele kjeder kan forsvinne. (Foto: Odd Henrik Vanebo)

Reidar Mueller: – Hele kjeder kan forsvinne. (Foto: Odd Henrik Vanebo)

Halvparten av bransjene innen faghandelen hadde fallende bruttomarginer i fjor. Møbler, klær og barneutstyr falt mest – møbler ned 1,7 prosent fra 2015 til 2017.

Tekstiler og utstyrsvarer holdt seg på plussiden (+0,6 %), likeså ’bredt vareutvalg’ (+0,1 %), mens belysningsutstyr havnet under streken (–0,1 %).

Faghandelen utfordres

Dette ifølge Varde/Hartmarks analyse av marginutviklingen fra 2015 til 2016. Videre om utviklingen: Den tradisjonelle faghandelen utfordres av netthandelen, som øker med 15 prosent årlig, av den nye bransjen ”bredt vareutvalg” (bl.a. Europris og Jula) og av den svenske grensehandelen, fremgår det konsulentselskapet VardeHartmarks årlige helsesjekk av handelsnæringen, som avstedkom store oppslag i finanspressen:

’Flere butikkjeder vil gå dukken’

Hele kjeder kan forsvinne og norske butikker må kutte 25 milliarder for å overleve, ifølge handelsekspert Reidar Mueller, partner i VardeHartmarks: Han mener, ifølge Dagens Næringsliv, at bare et fåtall bransjer har tilpasset seg en ny hverdag.

– Totalmarkedet er i ubalanse. Tilbudet i handelen er for stort sammenlignet med behov og etterspørsel, sier Mueller til DN.

Den ferske analysen viser at svake marginer er i ferd med å bli et problem for store deler av handelsbransjen: – Mange av kjedene vi kjenner i dag vil være borte innen 2020 om de ikke tar situasjonen på alvor.

Må kuttes 25 milliarder

Nå må mange kjeder tilpasse seg den intense konkurransen. Samlet sett må det ifølge Georg Mueller kuttes 25 milliarder kroner i kostnader for at alle skal overleve på lang sikt, skriver DN.