logo


Ryktet om hans død, formidlet av SR, viste seg å være sterkt overdrevet. (Foto: IKEA)

Ryktet om hans død, formidlet av SR, viste seg å være sterkt overdrevet. (Foto: IKEA)

Sveriges Radio meldte ved en feiltakelse IKEA-gründeren Ingvar Kamprad død, og fulgte opp med nyheten på Twitter. Tabben ble sterkt beklaget.

Dagbladet følger opp med en kommenterende sak:

Den svenske kringkasteren Sveriges Radio gikk i dag på en smell som er nærmest enhver medieorganisasjons verste mareritt.

Den vanligvis så pålitelige kanalen meldte nemlig nasjonalikon, milliardær og IKEA-gründer Ingvar Kamprad (91) død ved en feiltakelse.

Kamprad er i aller høyeste grad levende.

Beklager

I saken som ble publisert på Sveriges Radios nettsider står det: «Ikke klar OPPDATER TID Ingvar Kamprad død» heter det i artikkelen, som ble publisert ved en feiltakelse.

Saken ble i tillegg tvitret av kanalen. De har beklaget tabben.

– Tidligere ble det publisert en tweet om en artikkel som skulle brukes ved Ingvar Kamprads bortgang. Artikkelen ble publisert i en kort stund ved en feil, noe som er veldig beklagelig, skriver kanalen på Twitter.

”Lever i høyeste grad”

Familiens talsmann og visedirektør for Kamprads stiftelse, sier 91-åringen i aller høyeste grad lever.

– Han er ved samme helse som tidligere, sier Per Heggenes til Expressen.

«Ute i sola og tar det lugnt»

Kamprads mangeårige venn, Bertil Torekull, er blant dem som reagerer på tabben.

– Jeg kan bekrefte at Ingvar sitter ute i sola og tar det lugnt. Selv synes jeg det er en stor skam at man gjør slike feil, sier han til Expressen.

 

Tweet.beklagelse fra SR Nyhter:

”Tidigare publicerades en tweet om en artikel som skulle användas i händelse av Ingvar Kamprads bortgång. Artikeln publicerades en kort stund av misstag, vilket var mycket beklagligt.”

(Kilde: Dagbladet)