logo


IKEA + Hay (Foto: IKEA/Creative Commons)

IKEA + Hay (Foto: IKEA/Creative Commons)

IKEA har inngått et nytt samarbeid med det danske interiør- og møbelmerket HAY og designparet Rolf og Mette Hay. IKEA hadde et prosjekt med HAY også for to år siden.

– I IKEA har vi stor tro på samarbeid, og ser at møtene mellom våre egne og eksterne designere har vært svært fruktbare. Samarbeidet med Mette og Rolf er ikke noe unntak – det har vært en lærerik prosess for begge parter, og vi har faktisk endt opp med dobbelt så mange produkter som planlagt, forteller sjefsdesigner i IKEA, Marcus Engman.

Kolleksjonen YPPERLIG

Kolleksjonen har fått navnet YPPERLIG, og består av hele 65 produkter innenfor en hel rekke kategorier – fra møbler, til mindre interiørartikler og dekor. Blant annet har designteamet fått videreutvikle IKEA-klassikere som PAX, KLIPPAN, POÄNG og den blå posen FRAKTA.

– Jeg er sikker på at det ligger flere potensielle klassikere blant produktene i kolleksjonen, fortsetter Engman.

Formidler felles designprinsipper

– Allerede fra starten av sa vi til IKEA at vi ville at samarbeidet skulle gjenspeile hva IKEA handler om – nemlig ærlige, bærekraftige og rimelige produkter som er solide nok til å vare lenge, forteller Mette Hay, som sammen med ektemannen Rolf står bak designbyrået.

– Vi følte med en gang at IKEA var veldig åpne og ikke redde for å dele. Det var en av grunnene til at jeg ville jobbe med dem – at vi faktisk kunne lære av hverandre, fortsetter Rolf.

Resultatet er en miks av materialer, farger og produksjonsteknikker som er tilpasset innredningsbehovene i et typisk skandinavisk hjem i dag – moderne, men tidløst.

Her legges siste hånd på en ”YPPERLIG” stabelbar stol.(Foto: IKEA/Creative Commons)

Her legges siste hånd på en ”YPPERLIG” stabelbar stol.(Foto: IKEA/Creative Commons)

Neste: kolleksjonen DELAKTIG

Det neste store designsamarbeidet som er på trappene for IKEA, er kolleksjonen DELAKTIG, som lages i samarbeid med britiske Tom Dixon. Denne lanseres våren 2018.

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem.

(Pressemelding fra IKEA)