logo


Jesper Brodin: – I år setter vi fokus på stua, og vi har forbedret stueavdelingene i alle varehusene våre for å vise et bredere utvalg av produkter og smarte hjeminnredningsløsninger. (Foto: IKEA)

Jesper Brodin: – I år setter vi fokus på stua, og vi har forbedret stueavdelingene i alle varehusene våre for å vise et bredere utvalg av produkter og smarte hjeminnredningsløsninger. (Foto: IKEA)

IKEA Group rapporterer om en samlet omsetning på 34,1 milliarder euro, som omregnet er 319.5 milliarder norske kroner, og økt fokus på bedre handleopplevelse.

Det skriver konsernet i en pressemelding. For regnskapsåret 2017 (avvikende regnskapsår, fra 1. september – 31. august) rapporterer IKEA Group (INGKA Holding B.V og tilhørende enheter) om en samlet omsetning av varer og tjenester på 34,1 milliarder euro (32,9). Justert for valutakurser økte IKEAs samlede salg av varer og tjenester med 3,8 prosent i løpet av året.

355 IKEA-varehus i 29 land

IKEA Group er den største tilbyderen av møbler og interiør i IKEAs franchisesystem, og eier og driver 355 IKEA-varehus i 29 land. I løpet av året har 149 000 medarbeidere ønsket 817 millioner besøkende velkommen til varehusene og vi har fått mer enn 2,1 milliarder besøk på nettsidene våre.

– Vi kommer til å bruke den stabile økonomiske situasjonen vår til å investere i å forbedre handleopplevelsen for kundene våre. Jeg tilbragte de første månedene som leder for selskapet med å besøke varehusene våre i flere land og lytte til og lære av både medarbeidere og kunkunder. Nå er jeg enda mer overbevist om at vi er inne på riktig spor for å bli fullstendig tilgjengelige for kundene våre, sier Jesper Brodin, konsernsjef for IKEA Group (INGKA Holding B.V.) siden 1. september 2017.

Har kjøpt opp TaskRabbit

– I løpet av det siste året har IKEA fortsatt å forbedre tilbudet til kundene med nye varehusformater, vi har også redusert ledetiden og forbedret distribusjonsløsningene våre. Alt har vi gjort for å nå flere mennesker med en handleopplevelse som er like god uavhengig i hvilken kanal kundene møter IKEA. Et eksempel på denne endringen er at IKEA nylig har kjøpt opp TaskRabbit, en oppdragsbasert serviceplattform som gir mer fleksible og tilgjengelige tjenester for kundene.

– I en handelsbransje som endres raskt gjør vi alt vi kan for å gjøre kundenes liv litt bedre. Vi ønsker å dele kunnskapen vi har om hvordan folk bor og lever, og vi ønsker å inspirere ved å vise hvordan hjeminnredning kan forbedre livet hjemme. I år setter vi fokus på stua og vi har forbedret stueavdelingene i alle varehusene våre for å vise et bredere utvalg av produkter og smarte hjeminnredningsløsninger, fortsetter Jesper Brodin.

Investerer i vindmøller

IKEA fortsetter å investere for å ha en positiv påvirkning på klimaet. Nylige investeringer i Frankrike, Canada og Litauen bringer samlet antall vindmøller opp i 415. Dette betyr at IKEA nå eier flere vindmøller enn varehus, og nærmer seg målet om å bli energi-uavhengig ved å produsere like mye fornybar energi som det vi forbruker, innen 2020.

(Pressemelding)