logo


Et godt eksempel på ’hus og hjem’ som vekstdriver, er Fagmøbler Tromsø som har hatt en veldig god utvikling etter flytting til Jekta Storsenter.  (Arkivfoto: Odd Henrik Vanebo)

Et godt eksempel på ’hus og hjem’ som vekstdriver, er Fagmøbler Tromsø som har hatt en veldig god utvikling etter flytting til Jekta Storsenter. (Arkivfoto: Odd Henrik Vanebo)

”Best utvikling har butikkene innen hus og hjem med en vekst på 5,9 prosent. Det inkluderer blant annet møbel- og interiørbutikker.”

Det fremgår av 2017 Kvarud Analyses liste over Norges 60 største kjøpesentre for 1. halvår 2017.

Strømmen utfordrer Sandvika

Sandvika Storsenter topper også i år, men Strømmen Storsenter haler sterkt innpå. Det melder Finansavisen. Bærum-senteret kapret igjen førsteplassen etter å ha omsatt for 1.422 millioner kroner i første halvår 2017 – en nedgang på 1,6 prosent fra samme periode i fjor. Strømmen Storsenter omsatte for 1,417 milliarder, en økning på 2,6 prosent. I Strømmen-senterets butikkportefølje finner vi bl.a. Bohus, Home & Cottage, Kitch’n, Kid, Princess, Hansen & Dysvik, Lampehuset og Christiania Belysning.

Strømmen Storsenter med bla. Bohus i butikkportefljen haler innpå Sandvika Storsenter som Norges største kjøpesenter. Det er i 1. halvår skarve 5 millioner opp til tetplassen. (Foto: Strømmen Storsenter)

Strømmen Storsenter med bla. Bohus i butikkportefljen haler innpå Sandvika Storsenter som Norges største kjøpesenter. Det er i 1. halvår skarve 5 millioner opp til tetplassen. (Foto: Strømmen Storsenter)

Syv med milliardomsetning

På bronseplass finner vi Lagunen Storsenter i Bergen med 1.303 millioner (ned hele 8,8 prosent, som forklares med utbygging i perioden).

På 4.-plass finner vi Moa Storsenter med 1,269 mrd. i omsetning, foran Sørlandssenteret (1,070 mrd.), Storo Storsenter (1,034 mrd.) og Kvadrat (1,006 mrd.)

Hus og hjem og servering best

Det er de syv sentrene med over en milliard i omsetning. De 60 sentrene hadde en samlet omsetningsvekst på 1,5 prosent i første halvår.

– Best utvikling har butikkene innen hus og hjem med en vekst på 5,9 prosent. Det inkluderer blant annet møbel- og interiørbutikker, elektronikkbutikker og lavprisbutikker med bredt utvalg. Serveringssteder gjør det også bra med en vekst på 6,1 prosent, kommenterer Tore Kvarud overfor Finansavisen.