logo


Foto: IKEA

Ved hjelp av utvidet virkelighet – AR: augmented reality – gir d appen IKEA Place muligheten til å oppleve, utforske og dele hvordan møbler vil funke og forandre rom i hjemmet, på kontoret eller på skolen.

Ved lanseringen inneholdt appen mer enn 2000 IKEA-produkter, alt i 3D og realistisk skala, for å kunne gi et riktig inntrykk av både størrelse, design og funksjon.

ARKit-teknologi

IKEA Place er bygget på Apples nye ARKit-teknologi, og er en milepæl i IKEAs endringsreise. IKEA er en av de første møbelkjedene i verden som bringer denne teknologien ut til folk, og dette endrer måten vi handler møbler på i fremtiden.
– Med et fingertrykk gjør IKEA Place det enklere for kundene å ta beslutninger, finne inspirasjon og teste forskjellige kombinasjoner av ulike produkter, stiler og farger. Utvidet virkelighet og virtuell virkelighet vil endre detaljhandelen totalt, på samme måte som Internett. Men denne gangen skjer det mye raskere, sier Michael Valdsgaard, Leader Digital Transformation hos Inter IKEA Systems.
Appen skalerer produktene automatisk, basert på rommets mål, med 98 % nøyaktighet. AR-teknologien er så nøyaktig at du kan se teksturen i tekstilene og hvordan lys og skygger reflekteres på møblene.
– ARKit gir oss mulighet til å hjelpe med å utforme utviklingen innen AR, som et tilgjengelig verktøy for å treffe beslutninger i det virkelige liv, fortsetter Valdsgaard.

Kan ta bilder og filme

I tillegg til å plassere IKEA-produktene digitalt i et rom, gjør appen det mulig for folk å ta bilder eller filme det og dele med venner. Slik at de også kan kjøpe produktene direkte gjennom IKEA.no
Mer enn 2000 IKEA-produkter blir tilgjengelige i appen ved lansering, og i fremtiden vil appen spille en viktig rolle i lanseringen av nye produktserier. Produktene i den første lanseringen vil fokusere på større møbler til stuen, som alle sofaer, lenestoler og bord, samt oppbevaringsløsninger som ikke krever montering til vegg.

Har innhentet ambisjonene

– Nå har teknologien innhentet ambisjonene våre. AR gjør at vi kan redefinere opplevelsen av møbelbransjen enda en gang, i vår stadige søken etter å skape en bedre hverdag for alle, over alt, sier Michael Valdsgaard.

(Kilde: IKEA)