logo


Klassikerprodusenten Aksel feirer 80 år med å gjenta suksessen fra i fjor; Pop-up shop i Stavanger. Lise Hansson, entusiast og medeier i jærstolprodusenten Aksel Hansson har fått med seg sin bror, shippingkjempen Herbjørn, på eiersiden. Nå blir møbelprodusenten på Hjelmeland «butikkeier» for noen uker, når Pop-up butikken holder åpent mellom 11. og 23. juni.

Jærstolprodusenten ruller ut den røde løperen og inviterer publikum til å oppleve ekte møbelhistorie fra Ryfylke. Aksel-stolene er levende klassikere og presenteres i stadig nye farger og materialer.. -Vi vil ha noen gode tilbud å by på forteller salgssjef Judith Synnøve Svendsen. Lokalet i Søregata 30 disponeres av Stavanger Sentrumsforening og har vært benyttet til Pop-Up shop tidligere. Også denne gangen blir butikken værende i to uker for at publikum skal bli kjent med stolene og folkene som står bak. Den som vil lære å flette de særegne stolsetene får muligheten til det.

Pop-up butikker er i slekt med de gamle markedene man har kjent i Europa siden middelalderen og er siden en form som er omfavnet av kjente merkevarer for tidsbegrensede stunts. Fenomenet, som også kalles «flash retailing», kombinerer gjerne handel og underholdning – det skal være en litt spesiell butikk med et innhold man ikke finner i den vanlige handelen.

Aksel Hansson er blant de aller siste bedriftene som fører den tradisjonelle jærstolproduksjonen videre. Tidligere var det en rekke produsenter av de særegne stolene på Hjelmeland og i Ryfylke. Fortsatt er produksjonen preget av håndverk og god gammeldags verkstedindustri. Lite masseproduksjon i denne sammenheng og derfor kan kundene også bestemme seg for helt egne løsninger hva gjelder sete, materialer og farger. Produksjonen er fleksibel og individuell.

Aksel Hansson startet produksjonen i 1938 og feirer sitt 80-årsjubileum i år. Bedriften har vært i familien siden og eies idag av Herbjørn Hansson og hans søster Lise.